TEMAT: „Grudzień”- Tadeusz Ferenc- wprowadzenie znaku „+”. Układanie i rozwiązywanie działań matematycznych.
Grupa sześciolatków
CEL GŁOWNY: - zapoznanie ze znakiem matematycznym „+”; - posługiwanie się liczbami naturalnymi w działaniach matematycznych.
CELE OPERACYJNE: - odpowiada na pytania dotyczące tekstu; - zna cechy charakterystyczne zimy; - rozpoznaje wróble, gile, sikorki, jemiołuszki na ilustracji; - wie, jakie pokarmy jedzą ptaki; - potrafi zilustrować zadanie tekstowe; - prawidłowo posługuje się liczebnikami w zakresie siedmiu; - potrafi posługiwać się znakiem „+”; - potrafi ułożyć działanie matematyczne; - wie, dlaczego należy dokarmia ptaki zimą; - samodzielnie wykonuje zadania; - przestrzega reguł podczas zabaw; - słucha poleceń.
METODA: słowno- praktyczna
FORMA: zbiorowa i indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: sylwetki ptaków, pokarm dla ptaków, liczby i znaki na kartonikach, tekst wiersza i zagadek, obręcz.
PRZEBIEG: 1. „Zima”- wysłuchania wiersza T. Ferenca. Pani Zima w palcach trzyma cały grudzień z lodu. Pozrzucało wszytki liście z drzew na dno ogrodu. Ani wróble, ani dzieci nie boją się Zimy. Jaka będziesz tego roku, Zimo, zobaczymy? Pani Zima Wytrzepała nam z sadów owoce. Pani Zimo, twoje ptaki drzew nie ogołocą . Nie opuszczą nas sikorki ani wróbel mazur. Jemiołuszka w krzewach zbierze jeszcze wiele jagód. Gałęziami golutkimi tnie teraz powietrze. Pani Zimo, dorzuć śniegu, dosyp śniegu więcej.
Rozmowa kierowana na temat przyrody zimą. - Jak wyglądają drzewa? - Jak przygotowały się zwierzęta w lesie do zimy? - Jak przygotowały się ptaki?
2. Rozmowa z dziećmi o ptakach, które są z nami zimą. Przypomnienie wyglądu wróbla ,sikorki ,gila i jemiołuszki na podstawie zagadek.
Sroga zima ,sroga, śniegiem drogi ściele . Kto ćwierka za oknem ? Nasz mały ……………(wróbelek)
Gust ma dziwny jak na taką małą ptaszynę. Gdy inni ziarno dziobią ,ona je słoninę . (sikorka)
Ptak z czerwonym brzuszkiem , który z tego słynie, że zamiast odlatywać ,przylatuje w zimie. (gil)
Wśród ptaków z tego słynie ,że jego piórka na głowie , sterczą jak na niesfornej czuprynie. (jemiołuszka )
Po odgadnięciu zagadki dzieci wybierają właściwą ilustrację
3. Zabawa „Ptasi sklepik” Na stole są przygotowane okruszki, słonina, jarzębina, głóg, ziarna pszenicy, słonecznika, groch, fasola itp. Dziecko wybiera ilustrację z ptakiem podchodzi do stolika i wyszukuje dla niego pokarm.
4. „Goście w karmniku”- zabawa dydaktyczna. Wprowadzenie znaku „+” Nauczycielka umieszcza obręcz na środku sali, która ma być karmnikiem. Do zabawy wybieramy siedmioro dzieci, reszta obserwuje. Dzieci otrzymują sylwetki ptaków, 5 wróbli i 2 sikorki. Poruszają się swobodnie przy muzyce na hasło „wróble do karmnika” – dzieci zajmują miejsca wewnątrz obręczy. Głośno przeliczamy, ile ptaków jest w karmniku. Na hasło „sikorki do karmika” dzieci zajmują miejsce w obręczy. Przypominamy, jakie było pierwsze polecenie (5 wróbli w karmniku), ile przybyło (2), ile dzieci-ptaszków jest teraz w karmniku? (7). Dzieci określają, czy ptaszków jest teraz więcej, czy mniej. Nauczyciel wyjaśnia, że tą sytuację można zapisać za pomocą działania; dzieci przypominają przebieg zabawy, nauczyciel układa na tablicy działanie za pomocą liczmanów. Pod liczmanami wybrane dziecko wstawia cyfry. Między liczbami jest puste miejsce. Nauczyciel wstawia znak „+” jako zapis matematyczny działania, kiedy czegoś „przybywa”. Zapis całego działania: 5+2=7
5. Zabawa ruchowa „Znajdź parę” N. przygotowuje zestawy dwóch takich samych przedmiotów ( np. dwie lalki, dwa samochody, dwa klocki itp.). Dzieci wybierają z koszyka po jednym przedmiocie. Chodzą po sali. Na umówiony sygnał dzieci odszukują osobę z drugim takim samym przedmiotem. Po zakończeniu zabawy, jedno z dzieci za pomocą kartoników z liczbami i znakami zapisuje działanie.
1+1=2
6. Praca indywidualna przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje komplet liczmanów, kartoników z poznanymi cyframi, znakami „+”, „=”. N. na tablicy układa: 2 kwadraty zielone i 1 fioletowy – 2 i 1 to razem 3. - Mogę zapisać za pomocą liczb i znaków : 2 + 1=3 - Dwa dodać jeden jest trzy - N. czytając, pokazuje kierunek od lewej do prawej. N. układa liczmany na tablicy. Dzieci robią to samo, dwa trójkąty zielone i dwa czerwone. - Ułóżcie pod spodem zapis z liczb i znaków. 2+2=4 N. układa na tablicy zapis liczbowy – dzieci sprawdzają, czy maja tak samo.
7. Zapis zadania tekstowego za pomocą zapisu liczbowego. Zadania tekstowe.
• W karmniku były 2 wróble, przyleciały jeszcze 3 gile. Ile razem było ptaków? Dzieci układają samodzielnie zapis liczbowy za pomocą kartoników. N. układa na tablicy zapis – dzieci sprawdzają, czy maja tak samo.
• Na gałęzi siedziały 3 gołębie. Przyleciały jeszcze 3. Ile razem było ptaszków? Dzieci układają zapis matematyczny za pomocą kartoników. Sprawdzenie prac.
Podsumowanie: Zabawa „Uwaga na liczby” N. opowiada o dzieciom wymyśloną historyjkę, w której będą występować liczby. Umawia się z dziećmi, że za każdym razem, gdy usłyszą liczbę, klasną w dłonie tyle razy. |